0174 - 38 68 01
Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk
Opleidingen in professioneel
en persoonlijk leiderschap

Word de beste leidinggevende van het bedrijf.

Home/Jaaropleidingen/Professional Business Communicator

Professional Business Communicator

Doelgericht communiceren en effectief leidinggeven

Veel studenten komen bij ons via vrienden of collega’s die de opleiding al gedaan hebben. Ze horen van hen dat de PBC bizar en onvoorstelbaar resultaat oplevert en soms zien ze die veranderingen ook in de praktijk gebeuren.
Pas kwam er weer eentje langs. Zijn vriend had gezegd: ‘Dit is het beste cadeau dat je jezelf kunt geven, want je hebt er de rest van je leven elke dag weer plezier van!’ Daar was hij door getriggerd en wilde meer weten – een soort proefritje maken.
Nadat we kennis hadden gemaakt en de koffie geregeld was, vroegen we hem: ‘Wat is, wanneer je alles bij elkaar op een hoop gooit, het meest lastige om mee om te gaan in jouw dagelijkse werk?’
Zijn reactie was er een die vaak gebeurt: hij was een beetje in verwarring en aan het zoeken naar het goede antwoord. Met wat extra vragen en context, want hij weet ook wel dat ‘ie niet alleen voor de koffie komt, was zijn antwoord: ‘Het lastigste is als ik voor een groep sta of zit en iedereen me strak aankijkt. Dan voel ik me niet op m’n gemak en ga ik raar reageren. Ik maak niet meer m’n scherpe en goede opmerkingen en de mooie zinnen die ik van tevoren had bedacht zijn weg. Op die momenten voelt het vaak alsof het gesprek als zand tussen m’n vingers doorglipt en ik de anderen kwijt ben. Eigenlijk zou ik op zo’n moment wel weg willen. Dat is toch raar?’
Verderop in het gesprek bleek er nog iets te spelen. ‘Een ander ding waar ik mee zit, is dat ik niet goed genoeg voor mezelf zorg. Ik kan dingen niet makkelijk genoeg naar mijn hand zetten. Dat bedoel ik niet negatief of manipulatief, maar in de goede zin van het woord. Er zijn te veel situaties waarin het me niet lukt om te zorgen dat ik voor elkaar krijg wat ik nodig heb.’

“In het opleidingsjaar staat het PBC Gespreksmodel centraal, waarmee je ongekend effectieve en efficiënte gesprekken leert voeren. Dit leren is inderdaad intensief, maar betaalt zich gegarandeerd terug.”

– Jan en Maaike –

Wanneer iemand dit soort dingen vertelt, gaan bij ons altijd meteen de raderen draaien – want wat moet er bij iemand van binnen leven en waar zijn waardoor dit gedrag zo logisch is? We weten namelijk: mensen werken zichzelf niet expres tegen, dus als er ergens een probleem is, komt dat omdat er ergens iets moet zijn dat die reacties afdwingt.
Je voelt je niet expres ongemakkelijk wanneer de aandacht op jou ligt, dat komt omdat je ooit iets geleerd en/of meegemaakt hebt. Bijvoorbeeld jouw eerste spreekbeurt op de basisschool.. als je daar bent uitgelachen omdat je iets verkeerds zei, kan dat er voor zorgen dat je onbewust besloten hebt dat ‘voor groepen staan’ iets is dat je moet vermijden.
Of dat je jouw eigen belangen niet standvastig genoeg behartigt, dat doe je ook niet omdat je graag slecht voor jezelf wil zorgen. Dat doe je, omdat dat blijkbaar ergens voor nodig is. Bijvoorbeeld omdat je hebt geleerd dat ‘je iets voor een ander over moet hebben’, dan kan het zo zijn dat je dat per ongeluk te streng hebt geïnterpreteerd en daar voor jezelf de regel ‘je moet altijd zorgen dat een ander zijn zin krijgt’ van hebt gemaakt. En dan ben je de l*l, want zie dan nog maar eens voor jezelf op te komen..

Het zijn dit soort issues die we in de Professional Business Communicator identificeren en opruimen. En mensen zijn van nature wezens die rijkdom nastreven, dus we hebben allemaal tientallen van dit soort vreemde conclusies die ons vandaag de dag tegenhouden om te bereiken wat we willen.
Combineer dat met een flink stuk onkunde – simpelweg niet weten dat dit zo werkt en al helemaal geen idee hebben wat je er dan aan moet doen – en je begrijpt ineens waarom workshops of cursussen van een dag je nooit écht geholpen hebben.

  • Elke inschrijving begint met een kosteloos en vrijblijvend intakegesprek. Zo weet jij wie we zijn en kun je van tevoren inschatten of je daar een jaar lang zin in hebt. Aan de andere kant weten wij ook alvast grotendeels hoe je in elkaar zit en waar we gedurende de opleiding goed op moeten letten.
  • We werken met kleine groepen van maximaal 10 deelnemers, zodat jij zeker weet dat je de aandacht krijgt die je verdient.
  • Omdat wij ook wel eens ergens staan waarvan we denken oh god, nee toch, is dit het?! mag je bij ons kosteloos afhaken. Laat tijdens de eerste module weten dat je niet verder wil gaan en we hebben het verder nergens over.
  • De materie behandelen volgens het principe van cyclisch leren, dus we doen de moeilijkste/grootste dingen eerst en alle stof komt regelmatig terug. Zo heb je de meeste tijd voor de moeilijkste dingen en blijft het nog beter hangen.
  • Wij hebben ons het recht toegeëigend om je indien nodig op te roepen voor extra individuele coaching wanneer we merken dat je vastloopt. Tot twee sessies zit gewoon in de investering van de opleiding inbegrepen.

Heerlijk deze opleiding! Ik heb mezelf beter leren kennen, ontzettend veel vaardigheden geleerd en ik heb hier iedere dag profijt van. Het was uitdagend, soms confronterend, maar bijzonder inspirerend! Een absolute aanrader.

Auke, 30 jaar, associate

Professional Business Communicator Gespreksmodel

De hele opleiding is gebouwd rond het PBC-Gespreksmodel. Dit model stelt je in staat succesvolle gesprekken te voeren en garandeert resultaat. Zoals voor alle goede dingen geldt: niets is gratis. Waarschijnlijk zijn er veel modellen die je sneller onder de knie hebt dan de onze, maar daar behaal je ook evenredig minder resultaat mee. Het PBC-Gespreksmodel in jouw dagelijkse werkwijze inbedden, waardoor je ‘m nagenoeg onbewust gebruikt, kost tijd en energie. Dit is een investering die je gegarandeerd ruimschoots terug gaat verdienen, maar net als met alle investeringen ga je de vruchten plukken nádat je de investering hebt gedaan en niet ervoor of tijdens.

Het Gespreksmodel bestaat uit zeven stappen:

1 – Voorbereiden

Een goede voorbereiding is het halve werk!
Maar wat is dan zo’n goede voorbereiding?

Nou, dat is een voorbereiding is ten minste antwoord geeft op de drie vragen:
1) waar sta ik nu?
2) waar wil ik uitkomen / wat is mijn doel?
3) wat heb ik nodig om daar te komen?

Deze vragen worden makkelijker te beantwoorden als ze verdeeld worden in kleinere onderdelen. Vragen die er dan bij komen zijn bijvoorbeeld: binnen welke kaders vindt het gesprek plaats / welke staat heb ik nodig en hoe activeer ik die / welke gespreksstrategie heb ik nodig / welke ruimte en inrichting heb ik nodig / welke ijkingen heb ik snel nodig en hoe krijg ik die / waarom is het voor mij belangrijk om mijn (gespreks)doel te bereiken / hoe weet ik dat ik heb bereikt wat ik wil / welke emotionele staat heb ik bij mijn gesprekspartner nodig en hoe krijg ik hem/haar daar / waar zitten de knelpunten en hoe ga ik daar mee om / moet ik nog iets meenemen?

2 – Werkplek inrichten

Deze stap is qua vereiste acties helemaal niet moeilijk of ingewikkeld, alleen veel mensen slaan ‘m over en hebben daardoor vaak geen idee van de voordelen die er te behalen zijn. Het doel van deze stap is dat jij jouw werkplek op zó’n manier inricht dat je optimaal kunt functioneren. In de voorbereiding heb je er al over nagedacht en in deze stap voer je het uit: bepaal waar jij gaat zitten en waar de ander(en) gaan zitten, zorg dat je iedereen gemakkelijk kunt aankijken, zorg voor een manier om te tijd te bewaken, leg de spullen die je nodig hebt vast klaar en zorg dat de rest uit de weg ligt en test bijvoorbeeld even of de beamer het doet.

3 – Contact maken

Zonder contact, geen contract!
Pas hier begint het daadwerkelijke gesprek, ook al zijn we al in stap drie van het gespreksmodel. Het gesprek begint met contact maken, omdat de kwaliteit van het gesprek evenredig is aan de kwaliteit van jouw contact met jouw gesprekspartner(s). Dit wordt snel duidelijk in de ‘telefoonmetafoor’: stel je belt iemand op, dan is het essentieel dat die ander opneemt – anders kun je het wel vergeten – en niet dat diegene niet opneemt, of nog erger: jouw naam in z’n scherm ziet verschijnen en denkt ‘oh nee, niet die!’ en je zo snel mogelijk wegdrukt.
Contact maken is dus essentieel om jouw gesprek te laten slagen.

4 – Interviewen

Tijdens het interview ga je op zoek naar de informatie die je nodig hebt om de ander verder te kunnen helpen. Hier kunnen we heel veel over zeggen (de opleiding duurt immers niet voor niets een jaar 🙂 ), maar voor nu houden we het bij de samenvatting.
Jouw gesprekspartner bevindt zich nu ergens waar ‘ie niet blij mee is (dit noemen we de Huidige Situatie) en wil heel graag ergens anders naartoe, waar hij wel blij van wordt (dit noemen we de Gewenste Situatie). Eén van de vooronderstellingen is dat mensen van nature geen moeite hebben met van hun Huidige Situatie (HS) naar hun Gewenste Situatie (GS) te komen: wanneer jouw maag aangeeft leeg te zijn, krijg je honger, loop je naar de keuken, pak je wat te eten, je eet het op en het probleem is opgelost. Dit betekent dat als iemand niet uit zichzelf van HS naar GS kan komen, dat er dan iets in de weg staat. Er is iets dat ‘m blokkeert en hij kan dat zelf niet oplossen, dit noemen we de hindernis. Jij gaat op zoek naar wat de exacte hindernis van jouw gesprekspartner is en aan de hand van die teksten analyseer je welke soort hindernis de ander heeft – we onderscheiden er negen. Elk van deze soorten hindernissen heeft zijn eigen specifieke interventie die je kunt uitvoeren om de hindernis op te ruimen en zo de ander weer zelf van HS naar GS te komen.

5 – Interveniëren

Nu je weet wat er nodig is om de hindernis op te ruimen, kun je aan de slag met de bijbehorende interventie. Voor deze stap is geen specifieke strategie, want wat je doet is geheel afhankelijk van de soort hindernis (en daarmee dus de soort interventie) die je uitvoert en de persoon die je tegenover je hebt. Het is aan jou als professional om de interventie te laten passen in de wereld van de ander en ‘m zo op maat te knippen dat ‘ie zijn resultaat bij de ander gaat halen.

6 – Future pace

Om zo goed mogelijk te controleren of jouw interventie de hindernis heeft opgelost, laat je jouw gesprekspartner een mentale oefening doen. Daarin vraag je ‘m om zich een situatie voor te stellen die lijkt op de probleemsituatie maar die zich in de toekomst afspeelt. Zodra die ervaring er is, vraag je ‘m om na te gaan of het probleem er nog is. Jij observeert dan heel zorgvuldig wat je ziet en kunt controleren of het probleem verdwenen is.

7 – Praktijktest en evaluatie

Deze stap wordt uitgevoerd na het gesprek, maar je legt ‘m wel vast voordat je afsluit. Voor de praktijktest gaan we er vanuit dat je pas weet of jouw interventie succesvol is, zodra je resultaten uit de praktijk hebt. Daarom gaat jouw gesprekspartner na het gesprek ‘gewoon z’n gang’ en spreken jullie een moment af waarop je weer samenkomt om te evalueren – en natuurlijk leg je ook alvast vast wat je precies aan resultaat gaat waarnemen. Op dit evaluatiemoment vergelijken jullie de afgesproken gewenste resultaten en de daadwerkelijke resultaten uit de praktijk. Komen deze overeen, dan ben je klaar; gaat het ergens nog niet zoals gewenst, begin je opnieuw met stap 3. Op deze manier biedt het PBC-Gespreksmodel de garantie op resultaat voor beide partijen, want zo lang als het doel nog niet bereikt is, blijf je doorgaan.

Rutger Koene, 40 jaar, Head of Marketing @ Garcia

Ik raad iedereen deze opleiding aan: het is één grote ontdekkingstocht langs de manier waarop je - tot aan de start van de opleiding - in het leven stond. Na de opleiding ben je zoveel rijker!

Het sprak me vooral aan omdat ik me normaal wel ergens uit kan lullen, maar bij Jan en Maaike lukte dat nooit.

Roos Dijkman, 37 jaar, eigenaar @ Come into Bloom

Het 'geen doekjes erom winden'-principe. Geen 'gelul' in de rondte waardoor ik had wat ik had. Ik ben nu leniger geworden in mijn communicatie, ik heb meer mogelijkheden en weet: mijn weg is niet dé weg. Bijzonder is Jan, de aanpak en strategie die hij uitzet en volgt. Die is vanaf dag 1 uitgezet, zonder dat ik zelf al snapte waarheen / waarvoor.

Joris van Hees, 39 jaar, business partner @ The Brown Paper Company

2018 - Uniek aan deze opleiding is de combinatie tussen kennis, praktijk (oefenen) en werken aan jezelf. Ik ben me veel meer bewust van mijn eigen communicatie en indruk op anderen. Ook kan ik veel meer observeren wat er bij de ander gebeurt.

Angela van Kekem, 41 jaar, projectmanager @ Rabobank Nederland

2009 - Je leert niets af, maar je krijgt er iets bij. Uniek vind ik dat je als groep niet aan één doel werkt, maar elk individu aan zijn eigen doel, terwijl er wel sprake is van een groepsproces.

Dennis van Eersel, 35 jaar, Sportverslaggever @ RTV Rijnmond

Er komen niet alleen problemen aan het licht, maar er wordt daadwerkelijk iets mee gedaan. Hierdoor is er enorm veel ruimte voor groei en benutten van potentie.

Anoniem, 36 jaar

2016 - Het kleinschalige, veilige en individuele karakter voelde goed. Nuttig vond ik de combinatie van theorie, praktijk en intervisie. Ik heb meer zelfvertrouwen, mijn angst voor spreken in het openbaar is niet/nauwelijks meer aanwezig en ik kan concrete gesprekken voeren zonder dat er nog iets in de lucht hangt.

Meer reviews lezen?

Competenties die je ontwikkelt in de opleiding

In jouw werk is het essentieel dat je toegevoegde waarde creëert. Niet alleen voor de organisatie, maar ook voor jezelf. Daarom zijn persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit twee vaardigheden die je hoe dan ook moet bezitten, want zij zorgen ervoor dat jij in staat bent die toegevoegde waarde voor elkaar te krijgen. Vakinhoudelijk beschik je namelijk over ruim voldoende kennis en vaardigheden. Je bent goed opgeleid en niemand hoeft jou uit te leggen hoe het werkt in de branche.Vandaar dat je ook zo verbaasd was toen er een gat bleek te zitten tussen theorie en praktijk! Je weet precies hoe en wat er gedaan moet worden, alleen als je dat probeert over te dragen gebeurt er niets. Alsof je verdorie een heel andere taal spreekt die ze aan de overkant niet verstaan. 

Tijdens de opleiding leer je die taal wel te spreken door doelgericht te communiceren, open en helder te zijn over jouw werkelijke bedoelingen, flexibel te zijn in de omgang en een respectabele indruk achter te laten. Daar heb je een aantal competenties voor nodig en vanzelfsprekend ga je die ontwikkelen:
– Zelfkennis: je weet wat je wel en wat je niet kan en je vraagt assertief hulp daar waar dat nodig is; daardoor krijg je zelfvertrouwen (je bent trouw aan jezelf en daardoor kun je jezelf vertrouwen), wordt je authentiek en transparant.
– Visie: je werkt vanuit de stevige BNLPA-visie.
– Gespreksvaardigheden: je bent heel goed in écht luisteren, in weten waar je wel of juist niet op moet ingaan, kunt samenvatten, backtracken, vragen stellen en met dit alles kom je razendsnel tot de kern.
– Feedback geven en ontvangen: je signaleert gedrags- en denkpatronen, kunt daar thema’s in herkennen en spiegelt dit naar de ander; andersom kun je omgaan met feedback die je van anderen terugkrijgt, waardoor je fijner in de omgang wordt én mensen zich prettiger voelen om je te helpen.
– Inlevingsvermogen: je hebt compassie voor anderen, zodat je je snel kunt verplaatsen in de belevingswereld van de ander, zijn werk en de context.
– Integriteit: je gaat zorgvuldig en vertrouwelijk om met informatie van allerlei niveaus.
– Resultaatgerichtheid: je werkt ontwikkelings- en doelgericht waarbij je een duidelijk doel voor ogen houdt en daar gestaag naartoe werkt.

Uiteindelijk uit zich dat op verschillende vlakken en beschik je over de vaardigheden om te werken met:

Non verbaal communiceren
  • houding
  • gebaren
  • stemkwaliteit
  • kleding
  • gebruik van ruimte en attributen
  • doelgericht communiceren
Actief luisteren
  • samenvatten, backtracken en parafraseren
  • helder, duidelijk en assertief communiceren
  • vraagtechnieken en verschillende soorten vragen
  • vragen stellen en omgaan met de antwoorden
  • bewust waarnemen van reacties en hierop reageren
  • feedback geven én ontvangen
Uitstraling
  • persoonlijke congruentie
  • overtuigend optreden
  • jezelf grondig leren kennen
Begeleiding van medewerkers
  • gericht coachen en adviseren
  • procedures voor efficiënt werken aan medewerkers overdragen
Motiveren
  • omgaan met verschillende denkstijlen
  • menselijke waarden en normen achterhalen en toepassen
  • commitment verkrijgen
Omgaan met emoties
  • omgaan met de verschillende belangen van medewerkers
  • medewerkers doelgericht enthousiasmeren
  • overtuigingen in kaart brengen en helpen aanpassen
Probleemhantering
  • conflicthantering en -oplossing
  • waarden en normen uitlijnen
  • onderhandelen op het werk
  • interventievaardigheden
Persoonlijke effectiviteit
  • gestructureerd gesprekken voeren adhv het PBC-Gespreksmodel
  • werken binnen tijdskaders
  • creativiteitsstrategie
  • vergadertechnieken
  • timemanagement

Mensen zoals jij, maar dan na de opleiding

Charles de Klerk, 49 jaar

2013 - De combinatie tussen de inhoud, de vaardigheden en de persoonlijke ontwikkeling is bijzonder. Dit zijn basisvaardigheden die iedereen zou moeten beheersen.

Marleen Blom, 36 jaar, teammanager @ DWI Amsterdam

2013 - Zeer persoonlijk, concentrerend op ontwikkeling en persoonlijke groei. Daarnaast de structuur, handvatten die je aangereikt krijgt en meteen kan gebruiken maakt het zo briljant

Rob Tummers, 36 jaar, partner manager @ Microsoft

2012 - Het unieke aan deze opleiding is de trainer. Zijn kennis en interventies staan op bijzonder hoog niveau en daar pluk je als cursist de vruchten van, omdat de trainer zich 100% inzet om jou verder te helpen groeien. Resultaat gegarandeerd.

Meer reviews lezen?

Jan & Maaike

‘Jan slaagt er niet alleen in mensen communicatietechnieken bij te brengen, maar doorheen de training zie je de studenten ook daadwerkelijk als mens veranderen: positief – doelgericht – overtuigd – zelfvertrouwen. Door ieder individu op een aangepaste individuele manier te benaderen, draagt de persoonlijke groei bij tot een positieve groepsdynamiek, waardoor uitdagende doelstellingen worden gerealiseerd.’

PBC student Marc Smits

Voor wie is de opleiding?

De opleiding is bedoeld voor iedereen die zichzelf graag wil verbeteren op het vlak van persoonlijke effectiviteit en persoonlijk leiderschap. Ongeacht in welke branche en op welk niveau je opereert.
That said is er wel een belangrijke onderscheiding van deze opleiding ten opzichte van andere NLP trainingen, namelijk het feit dat wij ons nagenoeg volledig richten op jouw professionele functioneren. Natuurlijk ben je altijd dezelfde persoon en neem je de dingen die je werkgerelateerd leert ook gewoon mee naar huis om er daar de vruchten van de plukken, maar onze focus ligt niet op jouw privéleven.

Het resultaat van een organisatie is niet groter dan de zwakste schakel.

Ben je het hiermee eens? Dan is de opleiding geschikt voor jou.

Vragen die er bij je leven zijn bijvoorbeeld:
Wat zijn de kosten die veroorzaakt worden door ineffectief handelen?
Wat betekent tekortschietend en (per ongeluk) demotiverend leiderschap voor een team?
Hoe ziet onze organisatie er uit wanneer iedereen optimaal functioneert?
Wat zijn de effecten van vergaderingen die weinig tot niets opleveren?
Welke risico’s lopen we door matige voorbereiding en ineffectieve gespreksvoering?
Wat is het effect van een slecht imago?
Hoeveel kwaliteit trekken we als organisatie aan en wie wil er bij ons werken?
Voldoen wij wel aan het zo belangrijke walk your talk en talk your walk?
Stralen onze consulenten persoonlijk leiderschap uit of toch lijderschap?

Ik wil me aanmelden

Start- en moduledata

start in maart 2020

1 – 24 en 25 maart 2020
2 – 5 en 6 mei 2020
3 – 23 en 24 juni 2020
4 – 8 en 9 september 2020
5 – 27 en 28 oktober 2020
6 – 8 en 9 december 2020
7 – 2 en 3 februari 2021
8 – 30 en 31 maart 2021

start in oktober 2020

1 – 13 en 14 oktober 2020
2 – 1 en 2 december 2020
3 – 26 en 27 januari 2021
4 – 16 en 17 maart 2020
5 – 20 en 21 april 2020
6 – 15 en 16 juni 2020
7 – 7 en 8 september 2020
8 – 26 en 27 oktober 2020

start in maart 2021

1 – 23 en 24 maart 2021
2 – 11 en 12 mei 2021
3 – 22 en 23 juni 2021
4 – 14 en 15 september 2021
5 – 2 en 3 november 2021
6 – 14 en 15 december 2021
7 – 2022
8 – 2022

Wij werken samen met onder meer:

Wat kun je na de opleiding?

Misschien wel het allerbelangrijkste wat je na de opleiding kan, is het leidinggeven aan jezelf. Dit kunnen is zo belangrijk, omdat jij jezelf heel goed kent: je weet precies waarom je iets wel of niet wil en dat levert een enorme valkuil op. Je bent namelijk erg toegeeflijk naar de redenen waarom, want het zijn jouw eigen redenen. Dat maakt je tot de moeilijkste persoon om leiding aan te geven, dus wanneer je dat eenmaal kan, kun je al die anderen een stuk makkelijker aan.

In het verlengde daarvan, maar toch ook wel weer heel anders, kun je medewerkers optimaal coachen en begeleiden. Dit houdt in dat je medewerkers, collega’s of teams helpt om werkgerelateerde doelen te verwezenlijken en je helpt ze zichzelf verder te ontwikkelen. In andere woorden: je kunt leidinggeven aan anderen.
Je helpt de ander te leren, niet door ze te onderwijzen, maar door ze te inspireren en te ondersteunen. Je stimuleert hun zelfreflecterende en zelfsturende vermogens, waarmee je ze op een duurzame manier leert functioneren.

Situaties waarin je kunt coachen zijn bijvoorbeeld:
– wanneer het vergroten van zelfkennis nodig is
– om de persoonlijke effectiviteit (de goede dingen doen) en de persoonlijke efficiëntie (de dingen goed doen) te vergroten
– bij conflicthantering en -oplossing
– teambuilding
– het aanleren en/of aanscherpen van vaardigheden
– het aanbrengen van structuur bij (nieuwe) verantwoordelijkheden of functie
– leren prioriteren

Door de opleiding heb je geleerd adequaat te bepalen of coaching het juiste middel is om in te zetten en of jij daar de aangewezen persoon voor bent. Je gaat gestructureerd en geordend te werk, zodat de gesprekken niet verzanden in eindeloze sessies. Je werkt daarom volgens het PBC-Gespreksmodel en bent getraind in het doorlopen van de zeven stappen (zie elders op deze pagina voor de uitgebreide uitleg van het model). Deze stappen garanderen, mits exact gevolgd, succes in jouw gesprekken.
Dat klinkt misschien te mooi om waar te zijn, en dat is het ook zo lang je denkt dat het weer een ander trucje is om toe te passen. Gelukkig hebben we een heel jaar om ervoor te zorgen dat het voor jou geen kunstje wordt dat je uitvoert, maar dat het écht onderdeel van jouw routine wordt en je er niet meer omheen kunt. Zelfs als je zou willen 😉

Enkele studenten die je al zijn voorgegaan

Anoniem, 40 jaar

2018 - Deze opleiding is life changing! Het geeft je een nieuw fundament en je krijgt veel meer keuzen, waardoor je rijker wordt. Ik vond het af en toe moeilijk dat je altijd feedback krijgt. Mooi vond ik de persoonlijke benadering en de professionaliteit van Jan en Maaike, waardoor ik voor mijzelf persoonlijke groei en inzicht kon krijgen.

Nikos Yocarini, 33 jaar, business improvement manager

2018 - De combinatie van de methode van lesgeven, de aandacht voor persoonlijke hindernissen opruimen door de juiste begeleiding maakt het een bijzondere opleiding. Ik weet welke vragen ik kan stellen om mijn doel te bereiken. Er is een wereld voor me open gegaan en dat geeft me rust.

Kees Baas, 55 jaar, vestingsdirecteur @ Zwartepoorte Goes

2014 - Het unieke is het tijdspad waarin je met een groep onbekenden aan een reis door je eigen ontwikkeling gaat. De synergie binnen de groep heeft voor mij erg bijgedragen aan het succes. De uitleg kan soms confronterend zijn, maar wordt op de juiste manier omgebogen tot bijzonder effectief.

Annette Mertens, 40 jaar, projectadviseur P&O en mobiliteit @ Haagse Hogeschool

2002 - Er is een wereld voor me open gegaan: alles in jouw  gedrag is veranderbaar als je dat wil! Mijn gesprekken zijn niet alleen effectiever geworden, maar leveren ook steeds vaker een goed gevoel op aan het einde. Deze opleiding is een belangrijke stimulans geweest in mijn persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Meer reviews lezen?

Praktische informatie

Moduledagen

Elk van de acht modules bestaat uit twee dagen. De eerste dag van elke module heeft een avondprogramma en is dus van 9u tot 22u. De tweede dag van elke module stoppen we tussen 15.30u en 16u, zodat jullie met een beetje geluk voor de files uit naar huis kunnen. We beginnen ook die dag om 9u.
Beide ochtenden staat vanaf 8.30u de koffie klaar en namens ons het verzoek om daar gebruik van te maken, zodat we lekker op tijd kunnen beginnen. Kun je ook eerder naar huis moet je maar denken 🙂

Vanzelfsprekend is eten en drinken gedurende de dagen inbegrepen. Heb je dieetwensen of allergieën? Laat het op tijd weten, dan kunnen we er rekening mee houden. De eerste dag van elke module is inclusief diner; de tweede dag zijn jullie tegen etenstijd al lekker thuis, dus die dag is het alleen lunch.

Certificering

In tegenstelling tot veel particuliere opleidingen, krijg je bij ons wél een competentiecertificaat. Mits je natuurlijk aan de eisen voldoet, maar dat spreekt voor zich. Eén van die eisen is dat je minstens 80% van de tijd aanwezig bent en dit geldt voor zowel de modules als de (begeleide) intervisies.

Kosteloos kennismaken

De opleiding begint met een kosteloos en vrijblijvend intakegesprek, waarin we bespreken wat je precies wil bereiken en waar je dus nu nog tegenaan loopt. Zo weet jij precies wat je wil en kun je dat meten, weten wij wat je wil en kunnen we je gerichter ondersteunen, en we kunnen jouw doelen naast de inhoud van de opleiding leggen zodat we zeker weten dat het de goede oplossing is.

Investering

De totale investering voor de jaaropleiding tot Professional Business Communicator is 7995,- excl. btw.
Daar krijg je een aantal dingen voor:
– 16 dagen in house training, totaal 132 uur
– eten en drinken gedurende alle trainingsdagen, dus 16x lunch, 8x diner en onbeperkt drankjes en snacks
– indien nodig twee keer anderhalf uur coaching
– lesmateriaal: de syllabus, oefeningen, huiswerkmails, kladblok
– het Business NLP Metamodel vragenspel
– begeleide intervisie, in ieder geval zeven intervisie keer maar op verzoek tot veertien (dat zijn ze allemaal)
– extra studentenbenefits, zie iets verder hieronder

  • maximaal 10 deelnemers
  • de eerste moduledag van 9u tot 22u
  • de tweede moduledag van 9u tot 16u
  • eten en drinken is gewoon inbegrepen
  • syllabus, kladblok en pen krijg je van ons
  • elke twee weken een paar uur intervisie
  • zelfstudie kun je zelf indelen
  • Gildestraat 215
    2671 BW Naaldwijk
Ik wil me aanmelden

Materiaal

Ook krijg je van ons op de eerste dag de syllabus, een kladblok, een pen en een tas om alles mooi bij elkaar te houden. Hoe we met de stof omgaan en wat je er wel én niet mee moet doen, bespreken we op diezelfde eerste dag. Behalve aanwezig zijn op de moduledagen, is het ook de bedoeling dat je thuis het een en ander doet in de vorm van zelfstudie en intervisie met jouw medestudenten. Die intervisies zijn ongeveer elke twee weken en je bent per keer zo’n drie uur bezig. De zelfstudie kun je zelf indelen, what’s in a name.

Locatie

De modules vinden plaats op onze eigen trainingslocatie (Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk), waar we geen last hebben van slappe koffie, oude koekjes, tegenvallende broodjes, vreemde buffetten, of strenge pauzetijden. Je kunt er ook nog eens gratis parkeren, dus dat maakt het helemaal mooi.

PS: sommige autonavigaties snappen niet helemaal waar ze je heen moeten sturen, dus we raden je aan om op Google Maps te navigeren. Als je daar zoekt op ‘Business NLP Academy’, kom je zo goed als voor de deur uit.
Verdwalen kan natuurlijk altijd. Bel ons gewoon even, grote kans dat we weten waar je staat.

Studiebelasting

Het aantal formele lesuren is 132 – exclusief pauzes, lunch en diner.
Qua intervisie ben je ongeveer 70 uur kwijt, zo’n anderhalf uur per week (over het algemeen wordt dit gebundeld in één bijeenkomst van drie uur elke twee weken). Hoe het oefenen en werken intervisiegroepen gaat, bespreken we in de eerste module.
Zelfstudie is natuurlijk zelf in te delen, maar reken op ongeveer 1 à 2 uur per week, dus in totaal ongeveer 70 uur.
In totaal ben je dus aan de hele studie 280 uur kwijt. Daarnaast moet je er op rekenen dat je er naast nog extra tijd kwijt bent. Je bent immers snel aan het groeien en dat gaat nu eenmaal met ups en downs. Kwaliteit krijg je niet voor niets 😉

PE-punten

Conform de NBA richtlijnen, kan de accountant de uren als ongestructureerde PE-punten opvoeren. Omdat de looptijd van de opleiding (meer dan) twaalf maanden is, kun je aan het einde van het kalenderjaar een BNLPA Deelnamecertificaat betreffende de reeds gemaakte uren aanvragen.

Studentenbenefits

Gedurende jouw studiejaar zijn er een aantal extra’s waar je gebruik van kunt maken.
1 – Je kunt gratis meedoen met de ManagingResult trainingsdag ter waarde van 1000,-. Gedurende deze dag leer je werken met de online tool en oefen je met de methodiek. Sluit je deze dag én het PBC-examen met goed gevolg af, ben je volledig geaccrediteerd. Daarbij krijg je van ons ook nog de eerste jaarlicentie (normaal 295,-) cadeau. We bespreken jouw eigen ManagingResult-analyse tijdens de tweede module, dus daarna weet je ook precies wat je aan de accreditatie hebt en wat je ermee kunt.
2 – Je mag gratis deelnemen aan alle Business NLP Masterclasses die we geven tijdens jouw opleiding (dus na jouw eerste module en tot en met de week van jouw examen), ter waarde van 295,- per gevolgde masterclass. We garanderen altijd twee plaatsen voor onze studenten, maar mochten er een week voor de masterclass nog plaatsen over zijn, vullen we die aan met de andere geïnteresseerden. Mocht het zo zijn dat de masterclass overboekt wordt, plannen we gewoon een extra dag in.

Foto- en videomateriaal

Gedurende de opleiding werken we af en toe met video-opnames als studiemateriaal, vanzelfsprekend altijd alleen van jullie eigen groep. Deze video’s worden verder niet verspreid. Ook kunnen er foto’s gemaakt worden als studie- of marketingmateriaal. Hiervoor teken je voorafgaand aan de eerste module een vrijwaringsverklaring. Indien je op een foto staat en bezwaar hebt tegen het verspreiden hiervan, zul je dat direct aan ons kenbaar moeten maken. Vaak zorgen we er dan voor dat je niet of onherkenbaar op de betreffende foto terecht komt.

Overnachtingen

De combinatie van intensieve opleidingsdagen en de spits is er eentje die niet veel studenten kunnen waarderen. Vandaar dat veel mensen een overnachting in de buurt regelen. Deze overnachtingen zijn niet in de prijs inbegrepen, maar we kunnen je wel vertellen waar de meeste studenten het liefst overnachten:
1. B&B Chez Louise – een lieve en praatgrage oma die in haar huis kamers verhuurt. Ze vind het prettig als je belt (0174 628 192) om te boeken.
2. Unicum Elzenhagen – een vrij nieuw hotel, gewaardeerd om z’n ruime en schone kamers. Reserveren doe je op de website.
3. Hotel Elzenduin – midden in de duinen en vlak bij het strand. Reserveren doe je op de website.

Flip van den Ende, 42 jaar, eigenaar @ Flip van den Ende Hoveniers

2001 - Ik, Flip van den Ende, moet bekennen van mezelf dat ik niet had gedacht dat ik mezelf tijdens de PBC positief zou kunnen veranderen op basis van leerling PBC’er. Ik ben heel nieuwsgierig wat er gebeurt als ik een ervaren PBC’er wordt.

Hanneke Willeman, marketing communicatiemanager @ Toshiba Information Systems

2000 - De energieke wijze waarop Jan de leerstof presenteerde, maakte het dat ik mij de PBC leerstof op een natuurlijke en bijna ongemerkte manier eigen maakte. Heel bijzonder is ook dat ik de aangeleerde vaardigheden in alle interpersoonlijke communicatiesituaties, zowel privé als zakelijk, kan toepassen.

Opzet modules

Hoewel geen enkele groep hetzelfde is en daarom ook elke module net even anders loopt, behandelen we natuurlijk wel steeds dezelfde stof. Verdeeld over acht modules staat er een heleboel theorie klaar, oefenen we zo’n 50 verschillende oefeningen en besteden we heel veel aandacht aan het in de praktijk uitvoeren van alles dat je leert. Dat laatste hangt grotendeels aan de input van de studenten: hoe meer vragen je stelt, hoe liever het ons is!

Module 1 – macht en controle

De eerste twee dagen zijn een combinatie van rustig inkomen en meteen in het diepe. We beginnen met de benodigde achtergronden – waar komt het allemaal vandaan? – en we nemen natuurlijk goed de tijd om elkaar te leren kennen. Je bent immers wel een jaar met elkaar een groep, dus laten we er dan ook maar meteen een groep van maken. De rest van de dag richten we ons op non verbaal communiceren: alle informatie die je geeft zonder dat je woorden uitspreekt. De tweede dag gaat voornamelijk over het betrouwbaar maken van informatie: hoe weet je wat je weet en hoe weet je dat dit waar is?

Module 2 – van falen naar slagen

In de tweede module bouwen we door op het beginnetje dat we in de eerste module hebben gemaakt. Als eerst leren we een aantal basiscommunicatievaardigheden (backtracken, parafraseren en werken met perceptionele posities) en wat je daar allemaal mee kan in de praktijk. Daarnaast besteden we een groot deel van de eerste dag aan het Metamodel voor de Taal. Dit is een model dat je precies vertelt welke vraag je hoort te stellen wanneer jouw gesprekspartner een bepaald soort reactie geeft. Dat klinkt groot, moeilijk en veelomvattend – en dat is het ook. Daarom beginnen we er nu vast mee, dan heb je ruim 10 maanden om het je eigen te maken. De avond besteden we aan jouw ManagingResult-analyse en wat voor leuke informatie je daar uit kunt halen. De tweede dag staat in het teken van doelen formuleren, één van de belangrijkste elementen van het PBC-Gespreksmodel. In de middag doen we het eerste deel van criteria en hoe je daarmee aan de slag kunt in de praktijk.

Module 3 – magisch interviewen

Tijd voor de eerste evaluaties! We doen zowel een theoretische als een praktische evaluatie, waardoor je inzicht krijgt in waar je op dit moment staat. Zo kun je voor jezelf bepalen of je iets wil veranderen in jouw studiemethode en/of doelen. Ook maken we het Metamodel voor de Taal af, zodat je het hele model kent en uitgebreid kunt gaan oefenen. De eerste dag komt ook het hoofdstuk vooronderstellingen langs – over alle aannames die we allemaal de hele dag doen – en hebben we het over toegangssignalen – signalen die je meer informatie geven over de wereld van de ander. Op de tweede dag gaan we in hetzelfde tempo door met wat extra achtergrondkennis en besteden we de hele middag aan herkaderen: hoe kun je in één of twee zinnen iemands kaartenhuis van aannames onderuit halen en vervangen door de conclusie die je wil dat ze trekken, en dat alles op zo’n manier dat jij een fijn mens blijft en die ander ervan geniet.

Module 4 – motiveren en demotiveren

De eerste dag kijken we uitgebreid naar hoe dat werkt, motiveren en/of demotiveren. De techniek is simpeler dan je denkt, maar dan moet je het nog in het echt kunnen. Daarnaast behandelen we timemanagement en leren we je hoe je een vermogen kunt overbrengen van de ene context naar een andere. De tweede dag zijn we de hele dag bezig met strategieën: wat is het, wat heb je er aan en hoe kun je ze eliciteren – bij jezelf én bij anderen.

Module 5 – state control

Deze module gaat grotendeels over welke staat jij nodig hebt om optimaal te functioneren, hoe je die staat bij jezelf kunt oproepen en actief kunt houden zo lang als je ‘m nodig hebt. Aangezien het de vijfde module is, is het ook weer tijd voor de theoretische en de praktische evaluatie, zodat je jezelf indien nodig weer goed on track kunt zetten en met gepaste trots kunt zien hoe ver je inmiddels bent gekomen. De tweede dag blikken we terug op de eerste helft van de opleiding en oefenen we met het PBC-Gespreksmodel. Tot slot leren we meer over overtuigingen en wat je aan een beperkende overtuiging kunt doen, zodat ‘ie weer ondersteunend wordt.

Module 6 – interveniëren

Zoals de naam al doet vermoeden, staat in deze module het interveniëren centraal. Interveniëren is ‘op zo’n manier ingrijpen dat het gewenste doel bereikt wordt’. Behalve alle vaardigheden die het voorwerk van je vraagt, vereist het uitvoeren van de interventie ook nog al wat van je. Allereerst natuurlijk dat je leert welke interventie bij welke hindernis hoort en dan ook nog hoe je de betreffende interventie uitvoert. Allemaal dingen die deze module langskomen. Daarnaast gaan we ook verder met strategieën, want daar is nog veel meer leuks mee te doen. Ook het Metamodel voor de Taal heeft, nu we een aantal maanden verder zijn, nog wat toffe extra’s.

Module 7 – kerndriehoek

De laatste echte module alweer! Met dat in gedachten, besteden we een groot deel van de eerste dag aan het evalueren van waar je nu staat en hoe zich dat verhoudt tot de exameneisen. Wanneer we dat eenmaal gehad hebben, kunnen we door naar het belangrijkste van deze twee dagen: jouw kerndriehoek. Dit is een systeem waarin je in één oogopslag ziet wat jij het allerbelangrijkst vindt, wat je naar aanleiding daarvan enorm goed kunt, hoe jouw valkuil er uit ziet en wat je nodig hebt om alles in evenwicht te houden. Dat laatste gaan we natuurlijk ook voor jou toegankelijk maken, zodat je er altijd bij kunt. Tot slot oefenen we nog een keertje met het hele PBC-Gesprek.

Module 8 – eindevaluaties

Deze module wordt door vrijwel alle studenten vooraf als de meest spannende ervaren, en net zoveel studenten zijn achteraf bijna in shock over het gebrek aan examensfeer. Want hoewel wij in deze module ineens een gesprek met een examenformulier voor ons neus zitten, blijven we allemaal gewoon zoals we al die tijd zijn geweest. Shapeshiften van mensen in monsters is een vaardigheid die wij helaas niet bezitten. Je wordt deze twee dagen op drie onderdelen beoordeeld: kennis (in de theoretische evaluatie), kunde en persoonlijkheid (beide in de praktische evaluatie).

Wel veel geld, toch niet duur

Een veel gestelde en terechte vraag is waarom de opleiding tot Professional Business Communicator (PBC) zo veel duurder is dan een ‘gewone’ NLP-training of communicatietraining. Want als je een beetje Googlet, zie je dat we bijna drie keer duurder zijn dan gemiddeld.

Zelf maken we graag de vergelijking met auto’s: wanneer je kijkt naar een Volkswagen Polo zie je al snel dat die ook een stuk goedkoper is dan bijvoorbeeld een Tesla. In dit geval vindt niemand het echt heel raar dat de prijs zo veel verschilt, je krijgt met die Tesla immers een heleboel dingen die de Polo nu eenmaal niet heeft – en dan bedoelen we natuurlijk niet het talent van een Tesla om in brand te vliegen na een botsing ;).
Datzelfde geldt voor de gemiddelde NLP/communicatietraining versus de PBC: in de PBC zitten enorm veel elementen die jij als professional heel goed kunt gebruiken, maar die je in niet veel andere trainingen gaat vinden.

Rest nog de vraag waarom je al die extra materie nodig zou hebben.
Hier komt een stukje ‘wij van wc-eend..’-achtige tekst, maar gelukkig heb je zelf ook een hoofd, dus lees mee en besluit dan zelf wat jij er van vindt.

Wij – Business NLP Academy – zijn van mening dat je als professional met een aantal bijzondere ‘problemen’ te maken krijgt binnen in jouw rol als die professional. Er is natuurlijk helemaal niets mis met een opleiding waarin je leuke en waardevolle dingen leert over jezelf en anderen en waar je dan, met een beetje geluk, in de praktijk wat mooie dingen mee kunt doen. Alleen is dat niet onze opzet! Wij hebben onze opleidingen ontworpen zodat ze voldoen aan de keiharde eis dat jij als professional álles uit de opleiding in jouw werkomgeving moet kunnen inzetten.
Dat betekent dus dat de PBC expliciet gericht moet zijn op die bijzondere ‘problemen’ die jij als professional tegenkomt.

Het eerste waar je tegenaan loopt is het feit dat jij jouw functie wel vrijwillig, maar niet vrijblijvend uitvoert. Jij hebt een resultaatverplichting (je moet leveren waar je voor bent aangenomen) en geen inspanningsverplichting (je komt niet weg met ‘ja, maar ik heb toch mijn best gedaan’). Dit betekent dat het niet uit maakt hoeveel werk je moet verzetten of hoe veel moeite jij ergens mee hebt, want je wordt alleen afgerekend op het resultaat dat je bereikt.
Dat maakt dat de PBC zich bezighoudt met het verbeteren van jouw performance. Natuurlijk wordt jouw performance gevormd vanuit jouw innerlijke wereld en dat is waarom we tijdens de opleiding jouw performance toetsen en daarna met je aan de slag gaan om juist die dingen op te ruimen die jouw gewenste performance in de weg staan. 

Het tweede wat je tegenkomt is dat je als professional niet mag kiezen met wie je werkt. In jouw privé kun je nog besluiten om iemand niet meer te zien, maar in jouw werk gaat dat niet. Je zult het moeten doen met de mensen (klanten, collega’s, leidinggevenden) die er zijn en het is aan jou om op de een of andere manier met die mensen om te kunnen gaan. Want als jij jouw werk niet goed doet, kun je niet zeggen dat dit komt omdat je nu eenmaal een onredelijke klant hebt – jij moet ervoor zorgen dat ‘ie tevreden is.

Tot slot weten we dat tijd, geld en energie schaarse goederen zijn. Als je dan een opleiding gaat doen en die kost je veel tijd, geld en energie, dan wil je ook dat je daarmee al jouw doelen gaat behalen en dat je al het geleerde kunt gebruiken. Niet dat je zestien dagen weg bent van thuis én werk, dat allemaal ergens moet goedmaken, dat je veel studeert en oefent, en dat je dan terugkijkend moet concluderen dat je misschien 30% nog inzet en de rest eigenlijk niet zo past bij dat wat je nodig hebt.
Vandaar dat de PBC zich richt op vier verschillende vlakken tegelijkertijd:
1 – groei in kennis (nieuwe dingen leren, weten en begrijpen hoe het zit en/of werkt)

2 – groei in kunde (gedegen training en doorleven wat je wanneer doet)
3 – groei in persoonlijkheid (de mens die je graag wil zijn worden en horen bij de mensen waar je bij wil horen)
4 – groei in performance (jouw groei op de eerste drie vlakken duurzaam in jouw leven toepassen)
Vanzelfsprekend vraagt dit nogal wat van alle betrokkenen. Niet alleen jij moet keihard aan de slag, maar wij ook. Want bovenstaande punten gelden ook voor ons als professionals en dan vooral die eerste: jij gaat ons afrekenen op de mate waarin wij resultaat halen.

Biografie

Ruim twintig jaar geleden richtte vader Jan het bedrijf op en begon hij met het opleiden en coachen van professionals in het bedrijfsleven. Het voornaamste probleem dat zijn klanten hadden, was het feit dat elke leidinggevende weliswaar vakinhoudelijk enorm goed geschoold is, maar dat zij nauwelijks worden opgeleid in het daadwerkelijk aansturen van anderen en het beïnvloeden van groepsprocessen.

Zo’n vijftien jaar later kwam zoon Joris het bedrijf versterken na het behalen van zijn vwo-diploma. Toen hij na een paar jaar ging studeren en zich in het studentenleven stortte, stapte dochter Maaike in de zaak. In eerste instantie vooral om de administratie te doen, want met een studie Neerlandistiek en een baantje bij de bakker had ze het druk genoeg.

Toch bleek dat bloed kruipt waar het niet gaan kan en na een paar maanden rondgelopen te hebben, begon het te kriebelen om meer dingen te gaan doen. Inmiddels zijn we drie jaar verder en bereiden Jan en Maaike zich voor op de aanstaande machtsovername 🙂

De geboorte en groei naar vandaag …

Nog twee dan, uit onze vroegere jaren

Ted van Etten, 27 jaar, custom service manager @ KPN

2001 - Hoe je het doet weet ik niet. Wat ik wel zie en voel is dat je een ieder binnen de training een veilig gevoel geeft en dat ik mensen, en daar behoor ik zelf ook toe, zie veranderen. Voor mezelf geldt dat ik meer over mezelf te weten ben gekomen, dat ik rijker ben geworden door deze ervaring en dat ik blij ben om dat te kunnen doen op een plek waar ik me veilig voel. Voor mij heeft ‘wel vrijwillig – niet vrijblijvend’ een hele aparte beleving gekregen. In eerste instantie afstand (aantasting van mijn vrijheid), maar nu weten dat hoewel dit een klotetijd is, de payments dat meer dan goed maken.

Dank je.

Albert van der Werff, sales manager @ Wulroff Systemhouse

1999 -  Deze training kan mijns inziens ‘Professioneel communiceren’ genoemd worden. Door de mix van theorieën en oefeningen in de praktijk is deze training zeer geschikt voor tevens privédoeleinden. Het is een verandering van denken, doen en niet-doen, een levensles welke vele deuren opent. Ik zal zeker door deze training de kwaliteit van communicatie naar anderen weten te verbeteren, door doelen te stellen en deze te kunnen bereiken is het maken van beslissingen een stuk eenvoudiger geworden. Er is interesse gewekt en ik weet dat er nog veel meer te leren valt. Ik ben blij deze bewustwording nu mee te maken, zodat ik hier nog vele jaren voordeel mee kan doen, en niet ik alleen, maar ook mijn directe omgeving. Dank.

Meer reviews lezen?
Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies