0174 - 38 68 01
Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk
Opleidingen in professioneel
en persoonlijk leiderschap

Word de beste leidinggevende van het bedrijf.

The squeaky wheel gets the grease

12 augustus 2020

Soms hoor je ineens iets waardoor er allerlei radartjes in je hoofd gaan draaien.

Het eenvoudigste zinnetje kan er voor zorgen dat jouw hoofd zichzelf dagen bezighoudt en vaak komen er dan de meest leuke overpeinzingen naar boven.

Ik heb dat zelf vaak met staande uitdrukkingen of spreekwoorden die dan plotseling zo’n deurtje open zetten.

De uitspraak waar ik de afgelopen drie weken heel druk mee ben geweest is het prachtige ‘The squeaky wheel gets the grease’.

Letterlijk staat er dat het piepende wiel de olie krijgt en dat is iets overdrachtelijker ook de betekenis ervan: het ding dat het meeste protesteert, krijgt de meeste aandacht.

Als jij vier wielen aan je koets hebt zitten en van die vier zijn er drie die stil rondjes draaien en er is er één die de hele tijd piept, dan ga je natuurlijk bij die ene piepende kijken wat er aan de hand is om dat gepiep op te lossen.

Dat zal ongetwijfeld voor een deel veroorzaakt worden door het gegeven dat je in een zeker tempo knettergek begint te worden van dat geluid, maar toch ook omdat je het piepen interpreteert als een teken dat er met dat wiel dus iets mis is waardoor het niet doet wat het moet doen (namelijk: lekker stil zijn en rollen).

Naar die andere drie wielen kijk je vanzelfsprekend nog niet, want die werken gewoon.

Terwijl dat eigenlijk, als je er even over nadenkt, eigenlijk helemaal niet zo ontzettend vanzelfsprekend is.

Want als één wiel aan onderhoud toe is en ze hebben alle vier dezelfde ‘inspanning’ geleverd, dan zou je mogen concluderen dat die andere drie ook op z’n minst dezelfde verzorging kunnen gebruiken.

Toch zit deze gedachtegang bij veel mensen ingebakken als een normale manier om dingen te benaderen: pas als iets kuren begint te vertonen, gaan we op zoek naar de oplossing.

En: hoe harder het piept, hoe groter de kans dat we tijd, aandacht en geld gaan besteden aan het fixen van het probleem.

Dat doen we niet alleen met gebruiksvoorwerpen, maar zo gaan we – helaas – ook met mensen om.

Op het moment dat iemand (we noemen ‘m ‘Collega A’) gewoon z’n targets haalt, prima in het team ligt, niet klaagt en verder geen problemen veroorzaakt, is er geen haan die naar ze kraait.

Maar z’n collega (‘Collega B’) die zich net iets vaker ziek begint te melden, een beetje zit te miauwen dat het allemaal te veel begint te worden en vervolgens aan komt sjouwen met een training / bijscholing / coaching die hij zou willen doen .. die krijgt over het algemeen z’n zin wel.

Wat wij echter in de praktijk vaak zien is dat het niet Collega B is die de hulp het hardste nodig heeft, want die weet wel hoe hij voor zichzelf moet zorgen en dat doet ‘ie dan ook.

Het is juist Collega A die je als leidinggevende in de gaten moet houden, want die ervaart hoogstwaarschijnlijk exact dezelfde moeilijkheden, maar die zit heel anders in elkaar en zal niet om hulp vragen als hij het idee heeft dat hij het zelf zou kunnen – of zou moeten kunnen – oplossen.

Collega A is het soort mens dat ’s avonds nog een uurtje aan de slag gaat om op schema te blijven, omdat ‘ie vindt dat dat erbij hoort en ‘hij vindt z’n werk leuk, dus dat is geen probleem’ in plaats van steken te laten vallen of mensen teleur te moeten stellen door uit te lopen.

Een hele mooie arbeidsethos, zeker, maar het is wel de reden dat je er als leidinggevende vaak te laat achter komt dat zij degenen zijn die iets extra’s nodig hebben.

Eigenlijk zou het ‘squeaken’ van Collega B een aanleiding moeten zijn om juist eens even bij Collega A en Collega’s C t/m Z te gaan kijken hoe het met ze gaat.

Op die manier zorg je dat de resources die je hebt bij de goede mensen terecht komen en het geheel als een geoliede machine blijft draaien.

Eén van de vaardigheden die mensen als Collega A nog te ontwikkelen hebben is hun vermogen om op een assertieve manier hun grenzen aan te geven.

Wat Collega A namelijk nog niet snapt is dat je helemaal niet zwakker wordt of minder bent als je ergens ‘nee’ tegen zegt, maar dat je – door dit zélf te doen – juist oneindig veel sterker staat en veel minder kwetsbaar wordt.

Hoe je er achter komt waar je ‘nee’ tegen hoort te zeggen, hoe je dat op een vriendelijke én resolute manier doet en hoe je  ermee omgaat als mensen de eerste keer dat je het zegt niet naar je luisteren – dat zijn allemaal dingen die Collega A gaat leren in de jaaropleiding tot Professional Business Communicator en we beginnen in oktober weer met een groep 🙂

<< volgende
alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies