0174 - 38 68 01
Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk
Opleidingen in professioneel
en persoonlijk leiderschap

Word de beste leidinggevende van het bedrijf.

Ook een inbreker die goed is in z’n vak, moet je je huis uit jagen

25 juni 2020

Als kind neem je de leefregels van je ouders klakkeloos over en sta je er helemaal niet bij stil dat die regels misschien wel nergens op slaan.

Pas veel later, op het moment dat je zelf verantwoordelijk gaat zijn voor de dingen die je doet, kom je er achter dat het merendeel van jouw eigen meningen en visies helemaal niet van jou zijn, maar dat je die geleerd hebt van de mensen die bij je in de buurt waren toen je opgroeide.

Je komt dan onvermijdelijk op het punt dat je zélf moet gaan beslissen of je zo’n mening wil houden of niet.

Eén van de dingen waar wij altijd mee zijn opgevoed is de regel dat je iedereen moet laten doen waar ze goed in zijn.

Niet zonder uitzonderingen natuurlijk, want een inbreker die heel goed is in z’n vak, die moet je alsnog gewoon je huis uit jagen 😉

Maar het gaat er om dat iedereen zijn eigen ‘talenten’ of uitzonderlijke vaardigheden heeft en dat je dit moet respecteren door er zo veel mogelijk gebruik van te maken.

Dit is altijd een regel geweest die ik heel prettig vond, want hij zorgt er – in ieder geval voor mijn gevoel – voor dat het hele leven een stuk makkelijker wordt.

Ben ik goed in details en ‘puntjes op de i’? Dan doe ik dus de administratie.
Heeft het broertje een talent voor het regelen van leuke kortingen? Dan neem ik die dus mee als ik m’n meubels ga bestellen.

Zo zijn er heel veel dingen die ik niet zo goed kan, of waar ik gewoon ronduit slecht in ben.

Als ik zo iets tegenkom, zijn er volgens de overgeleverde regel twee opties:
1 – Lijkt het me tof om het zelf te kunnen? Dan moet ik als de donder leren om het zelf te doen.
2 – Lijkt het me niet cool om het zelf te kunnen en/of heb ik geen zin om het te leren? Dan moet ik dus iemand anders zoeken die al heel goed in is en het voor mij gaat doen.

Het meest recente geval van zo’n situatie is het geboren laten worden van onze online omgeving. Op zich lijkt het me wel cool om dat zelf te kunnen, maar ik weet uit eerdere ervaringen: als het om computer-gerelateerde dingen gaat, verlies ik na een kleine drie minuten mijn interesse en heb ik geen zin meer.

Het werd dus keuze twee: iemand zien te vinden die er heel goed in is en zorgen dat ‘ie voor mij gaat doen wat ik zelf niet kan.

Werkt als een tierelier en bespaart mij (en iedereen om mij heen) een heleboel gezeik en frustratie 😉

Voor veel mensen zit er echter in die werkwijze één hele grote valkuil, want omdat ze zelf dus maar weinig weten van de inhoud, vinden ze het ineens heel lastig om ergens een vraag over te stellen of het aan te geven als ze iets niet snappen.

Ze hebben dan het gevoel dat die ander ze dom vindt, of vindt dat ze zouden moeten weten hoe het werkt.

Terwijl: ze huren juist een ander in, omdat ze er zelf niet zoveel vanaf weten en graag willen dat iemand met verstand van zaken het regelt.

Het gegeven dat ze dus op een gegeven moment vragen hebben of dingen niet snappen, zegt alleen maar dat ze de juiste keuze hebben gemaakt door het uit te besteden 🙂

Waar we het dan nog wel over kunnen hebben, is de kwaliteit van de vragen die je op zo’n moment stelt.

Want om het antwoord te krijgen dat je zoekt, is het natuurlijk wel van belang dat je een accurate vraag stelt en met vragen als ‘Huh?’ en ‘Waar heb je het over?’ kom je niet heel ver..

Maar welke vragen werken dan wel?
En hoe bepaal je welke vraag in welke situatie het beste werkt?
En hoe drop je jouw vraag dan, zodat ‘ie geen weerstand oproept?
En wat doe je vervolgens met het antwoord dat je krijgt?

Al dit, en meer, leren we je met liefde in onze nieuwe online training Super Easy Doorvragen.

De eerste ronde gaat aanstaande maandag beginnen en omdat het onze eerste keer online is, geven we je 70% korting als je je voor zondagavond aanmeldt.

Behalve die korting, krijg je ook nog eens drie hele mooie bonussen cadeau bij deze ronde:
1 – Een extra video die gaat over hoe je doorvraagt in e-mails, want dat is net een beetje anders dan je in real life kunt doen.
2 – Een speciale oefenomgeving waarin je lekker veel kunt oefenen, zodat je het goed in de vingers krijgt.
3 – Een extra video waarin we je leren waar je naar kunt luisteren als je eenvoudig meer informatie wil halen uit de teksten die de ander uitspreekt.

<< volgende
alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies