0174 - 38 68 01
Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk
Opleidingen in professioneel
en persoonlijk leiderschap

Word de beste leidinggevende van het bedrijf.

Met een kluitje het riet in

8 oktober 2020

Honda stapt eind 2021 uit de Formule 1.

Een heel korte en simpele mededeling die nu al bijna een hele week voor spanning en sensatie zorgt.

Want wat moet Max nu?
Zit er nou wel of geen ontsnappingsclausule in z’n contract?
En als die er is, gaat ‘ie dan weg of niet – en waarheen dan?
Moeten ze nu weer terug naar Renault?
Of zou Red Bull toch zelf een motor moeten gaan maken?
Is dit het begin van het einde van de Formule 1?

Iedereen die er iets vanaf weet – en iedereen die er vooral veel vanaf dénkt te weten – heeft ineens een mening over wat er nu gaat gebeuren of wat ze zouden moeten doen.

Die meningen en ideeën lopen sterk uiteen, maar er is één ding waar ze het allemaal heel erg over eens zijn: het enorm balen dat ons Maxie voor z’n succes zo afhankelijk is van wat iemand aan de andere kant van de wereld besluit wel of niet te doen.

Als leidinggevende loop je vaak tegen een soortgelijke afhankelijkheid aan.

Jij bent verantwoordelijk voor het eindresultaat, maar je komt daar alleen als jouw hele team doet wat het moet doen.

Tegelijkertijd hoor je vaak niet of pas te laat dat er dingen niet goed gaan.

Wanneer bijvoorbeeld voor een project onverwachts meer tijd nodig is dan van tevoren was gepland, dan kom jij daar pas achter als die tijd voorbij is en het dus niet af blijkt te zijn.

Je kunt er natuurlijk wel naar vragen, maar als je dan al antwoord krijgt, is het een of ander wazig verhaal waaruit je alsnog niet kunt opmaken wat er nou precies aan de hand is.

Het is dan heel makkelijk om jouw mensen daar de schuld van te geven, want als die gewoon óf doen waar ze voor aangenomen zijn, óf jouw gewoon op de hoogte houden van de werkelijke situatie, dan gaat alles prima.

Maar zo simpel is het natuurlijk niet.

Want dat ze jou niets vertellen, ligt minstens voor de helft aan jouw manier van er naar vragen en omgaan met het antwoord dat je vervolgens krijgt.

Iemand kan jou alleen met een kluitje het riet in sturen als jij jezelf achter dat kluitje aan láát sturen.

Hoe minder vatbaar jij bent voor dwaalsporen die jouw mensen – vaak onbewust – voor je uitzetten, hoe beter het resultaat van het hele team wordt, omdat je op tijd kunt bijsturen waar dat nodig is.

Dit betekent dat je niet alleen moet leren om veel betere vragen te stellen (want de kwaliteit van het antwoord is direct afhankelijk van de kwaliteit van de vraag waar dat antwoord bij hoort), maar dat je ook moet weten wat je vervolgens met dat antwoord kunt doen om op een prettige manier helderheid te creëren.

Omdat wij vinden dat ‘goede vragen kunnen stellen’ één van de allerbelangrijkste vaardigheden is die je als professional tot jouw beschikking hebt, hebben we een online training ontwikkeld die je precies dat leert.

Over iets meer dan een maand openen we daarom de virtuele deuren van onze online training Super Easy Doorvragen.

Het is namelijk helemaal niet zo moeilijk om te doen, dat doorvragen, zo lang je maar weet wat je aan het doen bent. En precies dat gaan we je begin november allemaal leren.

alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies