0174 - 38 68 01
Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk
Opleidingen in professioneel
en persoonlijk leiderschap

Word de beste leidinggevende van het bedrijf.

Ik houd niet zo van winkelen.

12 januari 2020

Ik houd niet zo van winkelen.

Om te beginnen vind ik het altijd al ingewikkeld als mensen vragen ‘zoekt u iets?’ – want natuurlijk zoek ik iets, maar ik weet nog niet of ik daar hulp bij nodig heb.

Vaak zijn er ook van die winkelmeisjes die, nadat je hebt gezegd dat je liever even zelf rondkijkt, zo’n beetje in je aura blijven hangen. Dat ze de hele tijd net op twee meter van je vandaan zijn.

En ik weet ook niet zo goed wat welke regels er gelden in een winkel. Want als ik heb gezegd dat ik wil rondkijken en ze blijven maar om me heen drentelen, mag je dan gewoon vragen of ze even weg willen gaan?
Of zeg je dan eigenlijk ‘ik ga zo wat stelen, dus als jij nou efkes uit de weg gaat’?
Want dan werkt het natuurlijk alleen maar averechts.

Je begrijpt: online shoppen is mijn vriend.

Helaas zijn er sommige dingen die je niet online kunt kopen.

Auto’s bijvoorbeeld.
Nu ik erover nadenk.. dat kan vast ook wel, maar goed.

Het is een kleine vier jaar geleden dat ik mijn allereerste auto ging uitzoeken.

Omdat er stiekem een kleine snob in mijn binnenste woont, wilde ik niet zo’n lullig boodschappenkarretje.
En god verhoede dat iemand ik-weet-niet-wat op míjn achterbank heeft zitten doen, dus ik wilde per se een hele nieuwe.

Met dit doel voor ogen had ik zes jaar lang heel hard gespaard en toen het uiteindelijk zover was dat het kon, zijn we met z’n allen naar de dealer gegaan.

Nu weet ik – misschien vanwege dat winkelen probleem 😉 – dat we er doorgaans niet bij lopen alsof we onderweg zijn naar een gala, maar blijkbaar zagen we er die dag echt idioot uit.
Want in het half uur dat we in de showroom hebben rondgelopen, was er niet één van de verkopers die de moeite nam om ook maar iets (hallo, of goedemiddag, bijvoorbeeld) tegen ons te zeggen.

Als ik het me goed herinner heeft de vader zelfs nog geprobeerd om een vraag te stellen, maar hij werd een beetje vaag en onsamenhangend afgewimpeld.

Toch wilde ik wel iets meer weten over m’n aanstaande beste vriend en daarom zijn we binnendoor gelopen op zoek naar een aardiger persoon.

Een lang verhaal kort: ik heb mijn heerlijke kleine Audi gekocht bij een meneer die eigenlijk alleen Volkswagens verkoopt, gewoon omdat hij wél goedemiddag zei toen we binnenkwamen en verder ook heel vriendelijk was.
Hij nam lekker de tijd voor ons, beantwoordde al onze vragen, gaf uit zichzelf aan dat bepaalde optie-combinaties voordeliger waren dan wat ik had bedacht – dat soort dingen.
Heerlijke man.

Wat de Volkswagenmeneer wel in de gaten had (en de Audimensen niet), is dat mensen in de eerste anderhalve minuut van het contact besluiten of ze je te vertrouwen vinden of niet.

Doe je in die eerste negentig seconden de juiste dingen, dan komt de ander tot de conclusie: deze is te vertrouwen, laat ik serieus luisteren naar wat ‘ie te zeggen heeft.

Maar, doe je net de verkeerde dingen, dan rolt daar automatisch de conclusie uit: dit is een beetje een zak hooi, deze staat helemaal niet aan mijn kant.
En dan is het hard werken om jouw punt / geweldige idee / goede aanvulling / etc. over te brengen. Want ze nemen je gewoon niet meer serieus.

Het goede nieuws is dat je die ‘goede dingen’ heel goed kunt leren en oefenen.

Er zijn drie fases van contact in die anderhalve minuut en per fase zijn er een paar belangrijke dingen die je moet doen.
Helemaal niet zo ingewikkeld, behalve als je niet weet wat je aan het doen bent 🙂

Wat die dingen precies zijn, hoe je ze dan doet en wat het gegarandeerde effect is op anderen – zelfs als ze wéten waar je mee bezig bent – dat staat centraal tijdens de eerste masterclass van 2020: ‘Overtuigen in 90 seconden.’

<< volgende
alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies