0174 - 38 68 01
Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk
Opleidingen in professioneel
en persoonlijk leiderschap

Word de beste leidinggevende van het bedrijf.

Hoe ‘kraaiengeluiden’ wereldnieuws werden

21 november 2019

Afgelopen weekend was ons kleine kikkerlandje wereldnieuws.

Hebben we net een jaar waarin de pietendiscussie een beetje minder lijkt te worden, gaan die maffe voetbalsupporters weer ‘kraaiengeluiden’ zitten maken..

Nou ben ik doorgaans een echte nep-supporter. Pas als ze oranje shirtjes aandoen en we aan het begin van de wedstrijd het volkslied horen, vind ik het medium interessant worden 🙂

Toch merkte ik dat ik dit voorval in de gaten aan het houden was.
Het ging zelfs zo ver dat ik een stukje van de persconferentie van het Nederlands Elftal terug heb zitten kijken.

Bijzonder wat een enorm groot effect dat kleine groepje supporters heeft op een heleboel mensen.
En niet alleen in ons land.
Wereldwijd werd er op gereageerd.

p de één of andere manier hebben ze dus iets weten op te roepen bij hun toehoorders, waardoor die zich allemaal geroepen voelen om in actie te komen.

Geheel terecht is één van die acties dat lamstraal en co. nooit meer een voet in een stadion mogen zetten, maar het is de vraag of dat hun uiteindelijke doel was.

Het zou natuurlijk veel handiger zijn geweest als ze iets anders hadden verzonnen.

Een of ander ludiek liedje waar hun eigen team vleugels van kreeg.
Of een sympathieke actie waardoor het hele publiek mee gaat doen.
Want wanneer je het als fans voor elkaar krijgt om jouw cluppie naar grote hoogte te stuwen, dan ben je een échte supporter.

Als leidinggevende sta je voor een soortgelijke taak, want het is aan jou om jouw team optimaal te laten presteren en op een duurzame manier het maximale uit de mensen om je heen te halen.

Maar hoe krijg je iemand nou zo ver dat zijn eigen performance verbetert door iets dat jij doet?

Dit doe je door ze dingen te laten voelen.

Jij moet zorgen dat je de juiste emotie bij ze weet op te roepen, zodat je vanuit dat gevoel gaan handelen.

Het lekkerst werkt dit wanneer je ze meeneemt in een ‘verhaaltje’, waarin je ze meeneemt vanuit hun huidige staat naar de emotie(s) die ze nodig hebben.
In dit verhaaltje gebruik je een hele simpele formule waardoor iedereen automatisch met je meegaat. Ze kunnen het niet tegenhouden, zelfs niet als ze zouden willen.

Als je eenmaal weet hoe die formule in elkaar zit, ga je merken dat je al snel niet meer weet wat je ooit zo moeilijk hebt gevonden aan het motiveren van mensen.

In onze jaaropleiding tot Professional Business Communicator leren we je van alles (en nog veel meer) over emoties, hoe ze werken en natuurlijk ook hoe je ze bij jezelf én bij anderen op kunt roepen.

We starten weer in maart 😉

<< volgende
alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies