0174 - 38 68 01
Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk
Opleidingen in professioneel
en persoonlijk leiderschap

Word de beste leidinggevende van het bedrijf.

Gewoonlijk vinden we dit binnen marketing best okee

23 juni 2020

Op dit moment is er op teevee een aparte reclame te zien.

Dove vertelt je namelijk in hun meest recente verkoopparel dat liefst 91% van het testpanel na gebruik hun deodorant aanraadt.

Nou heb ik nog nooit iemand aangeraden om welke deodorant dan ook te gaan gebruiken en niemand heeft mij ooit zo’n suggestie gedaan, dus ik snap dit fenomeen nooit zo.
Maar goed, ‘n = 1’ – misschien ben ik de enige die niet op het idee komt om tegen haar vriendinnen te zeggen ‘meid, ik heb nou toch zo’n heeeerlijke deo, die moet je ook echt kopen hoor’ 😉

In ieder geval.. het meest opvallende aan deze reclame is die 91%.

Tegenwoordig moet er aangegeven worden waar zo’n cijfer op gebaseerd is en dat staat er dan ook netjes bij.

Uiteraard zo klein dat je het nauwelijks kunt lezen en zo kort in beeld dat je ‘m eigenlijk even moet pauzeren om genoeg tijd te hebben, maar het staat er wel.

Maar wat staat er dan?
Nou, er staat dat het testpanel bestaat uit een schokkende 110 mensen.

Dat is toch niet helemaal het aantal wat je zou verwachten bij zo’n groot en bekend merk die een landelijke campagne opzet.

Maar toch wordt het met grote vanzelfsprekendheid op allerlei zenders en via verschillende kanalen verspreid en volgens mij zijn zij niet de enige de resultaten van een mini-steekproef presenteren als een heel representatieve uitkomst.

Gewoonlijk vinden we dit binnen marketing best okee, want het is immers geen leugen en als mensen daardoor jouw product gaan aanschaffen (waardoor ze vervolgens zelf de voordelen ervaren en tevreden zijn), dan zal het allemaal wel.

Het wordt echter al snel moeilijker als mensen dit soort technieken in andere professionele contexten gaan toepassen.
Want als je er heel zwart-wit naar kijkt, dan kun je elke keer dat er interactie plaatsvindt tussen mensen bekijken als een vorm van marketing.

Elke keer als jij jouw mond open doet, dan wil je iemand anders jouw boodschap verkopen.
En elke keer dat er iemand tegen je praat, dan willen zij hun boodschap aan jou verkopen.

Dat betekent dat het best zo zou kunnen zijn dat wanneer jij aan jouw mensen vraagt hoe het staat met de planning van ‘project Z’ dat zij je proberen te verkopen dat het allemaal hartstikke goed gaat en dat ze precies doen wat ze zouden moeten doen.

En jij moet daar dan maar op vertrouwen.

Zeker in deze tijd waarin iedereen lekker in z’n eentje zit te thuiswerken, kun je veel minder makkelijk een vinger aan de pols houden.

Je zou eigenlijk iets moeten hebben waarmee je zo’n boodschap die aan jou verkocht wordt, kunt controleren en toetsen.
Iets waarmee je ervoor kunt zorgen dat ze jou vertellen wat er daadwerkelijk aan de hand is. Juist wanneer dit een boodschap is die ze eigenlijk niet kwijt willen.

Hoe je dat voor elkaar krijgt is gelukkig vrij gemakkelijk: stel ze één of twee speciale vragen en maak die vragen zo gericht, dat ze niet anders kunnen dan open kaart spelen.

Een veel gemaakte denkfout is dat doorvragen heel ingewikkeld zou moeten zijn, of dat elke situatie uniek is en daarom ook unieke vragen nodig heeft.

Maar dat is niet waar.

Om met één of twee vragen tot de kern te komen, hoef je helemaal geen inhoudelijke kennis te hebben of veel ervaring te hebben met het proces.

Je hebt slechts zes verschillende vragen nodig om in elke situatie door te kunnen vragen en zo door te  dringen tot de kern.

In onze nieuwe (en eerste) online training gaan we je laten zien welke vragen dat precies zijn en hoe je dat doet: heel snel en simpel doorvragen. De training heet Super Easy Doorvragen en aanstaande maandag beginnen we met de eerste ronde deelnemers.

Omdat de training nog niet helemaal af is (we nemen de video’s in de komende weken op), kun je er nog niet in één keer doorheen.
Elke week komen er twee modules bij, dus het duurt in totaal een week of drie voordat ‘ie helemaal compleet is.

Als bedankje voor jouw geduld én omdat we deze mijlpaal met jullie willen vieren, geven we je 70% korting als je je deze week nog aanmeldt.

Alle info over de nieuwe training lees je hier!

<< volgende
alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies