0174 - 38 68 01
Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk
Opleidingen in professioneel
en persoonlijk leiderschap

Word de beste leidinggevende van het bedrijf.

Evalueren zonder dat je een l*l wordt

26 maart 2020

Officieel weten we natuurlijk pas volgende week of ‘die hele thuiswerksituatie’ verlengd wordt, maar volgens mij is de kans best groot dat we nog een aanzienlijke tijd via de webcam en de telefoon met elkaar praten.

Zeker als het werken op afstand nog wat langer duurt, dan wordt de kans steeds groter dat je iemand anders moet gaan vertellen dat je eigenlijk niet zo heel tevreden bent met het werk dat ‘ie heeft geleverd.

Gelukkig is het overbrengen van die boodschap niet jouw voornaamste doel, je wil uiteindelijk natuurlijk dat er goed werk wordt geleverd.

Dit maakt dat je niet altijd zo streng hoeft te zijn als je misschien denkt.
Of in ieder geval, dat je niet zo streng hoeft over te komen.

Wanneer je een ‘slechtnieuwsgesprek’ of een ‘evaluatiegesprek’ gaat doen, dan kun je dit ook heel goed op zo’n manier doen dat de ander het een prettig gesprek vindt!

Er zijn dan twee dingen die je heel zorgvuldig moet doen:
1 – geef jezelf de schuld als het niet duidelijk is!
2 – maak kenbaar dat je nieuwsgierig bent!

Dus je zegt niet: ‘Hoezo is ..vul maar in.. eigenlijk nog steeds niet af?’
Maar wel: ‘Waarschijnlijk heb ik het verkeerd onthouden, want ik dacht dat ..vul maar in.. vandaag af zou zijn?’

En ook niet: ‘Ja kerel, afspraak is afspraak, zorg maar dat het vandaag geregeld is!’
Maar wel: ‘Dat ben ik niet van je gewend en dat maakt me nieuwsgierig, wat is er gebeurd?’

Wanneer werk niet is gedaan zoals had ‘gemoeten’ dan is de kans best groot dat de maker ervan ook wel in de gaten heeft dat dit zo is.

Daar hoef jij ze niet op te wijzen 😉

Wat wél jouw taak is, is ze er op attenderen en waar mogelijk uitzoeken wat er aan de hand is en hoe dit opgelost kan worden, zodat het werk wel naar behoren wordt uitgevoerd.

Kom je nu het uitzonderlijke geval tegen dat jij iets ondermaats vindt, terwijl die ander zich van geen kwaad bewust is, dan kun je dat helaas alleen jezelf aanrekenen, omdat jij blijkbaar van tevoren niet duidelijk genoeg bent geweest over jouw verwachtingen.

Een lang verhaal kort: doorvragen, slecht nieuws brengen, evalueren en alle dingen die daar op lijken kun je heel goed doen zonder dat je een l*l wordt, door ervoor te zorgen dat je jezelf de schuld geeft als jou iets niet duidelijk is en door duidelijk te maken dat je nieuwsgierig bent (en je er dus niet op uit bent om die ander even lekker de mantel uit te vegen).

Bonustip:
Soms kan het voorkomen dat je merkt dat je jezelf zit op te winden over dingen die gebeuren. Die emotie is waarschijnlijk ontzettend terecht, maar je kunt ‘m jammer genoeg niet gebruiken om verder te komen. Om ‘schoon’ weer verder te kunnen, kan het heel goed helpen om in een apart documentje (of nieuwe email – maar dan écht ervoor zorgen dat er geen ontvanger staat aangegeven!) uitgebreid te schrijven wat je eigenlijk zou willen zeggen. Vervolgens lees je jouw epistel nog eens na en stel je je voor dat je dit gewoon zou versturen. Daarna gooi je de tekst direct weer weg.

Op deze manier ben jij de emotie kwijt (en kun je op een constructieve manier verder met leidinggeven) én je hoeft die ander niet lastig te vallen met jouw eigen frustraties 🙂

<< volgende
alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies