0174 - 38 68 01
Gildestraat 215, 2671 BW Naaldwijk
Opleidingen in professioneel
en persoonlijk leiderschap

Word de beste leidinggevende van het bedrijf.

Eén van de moeilijkste onderdelen van samenwerken

13februari 2020

‘Ja, eh, je zet me nu wel voor, eh ..’
‘..het blok, ja, dat snap ik. Maar dit is zoals we het de vorige keer hebben afgesproken, en het kan best dat je daar vanaf wil wijken, alleen dan zijn dit de gevolgen.’

Veel mensen vinden het één van de moeilijkste onderdelen van samenwerken: het gegeven dat je elkaar moet aanspreken op het niet nakomen van gemaakte afspraken. Die afspraken kunnen overal over gaan: over gewenst gedrag, over performance, over de invulling van iemands taak of rol.. over wat dan ook.

Zodra jij betrokken bent bij het maken van een afspraak, ben je ook automatisch één van de beheerders van de inhoud van die afspraak.
Het maakt dan niet uit of je misschien de jongste bent, of juist de oudste, of dat je het ongemakkelijk vindt om er wéér over te moeten beginnen.
Jij bent onderdeel van de afspraak en dat maakt dat je de verantwoordelijkheid voor het naleven ervan deelt met alle andere betrokkenen.

Dit is al het geval wanneer je als collega’s met elkaar samenwerkt, maar zeker als leidinggevende is dit een vaardigheid die je tot in de puntjes zou moeten beheersen.

Jouw mensen kijken naar jou om ze te informeren over wat er van ze verwacht wordt, wat de beweegredenen daarvan zijn en welke performance daar bij hoort.

Iets dat weinig mensen in de gaten hebben is hoe veel je een ander helpt door op deze manier met elkaar om te gaan.

Want veel mensen lappen afspraken helemaal niet expres aan hun laars, ze hebben het vaak gewoon echt niet in de gaten.
Ze zijn helemaal vergeten wat ze ook alweer moesten doen, of ze hebben zo veel aan hun hoofd dat jullie afspraak bedolven is onder de rest, of ze hadden zich nooit gerealiseerd dat dit (het stukje waar je ze op aansprak) er ook mee te maken had.

Dat overkomt ons allemaal wel eens, hoe graag we ook betrouwbaar en consistent willen zijn.

Ga maar na: hoe veel dingen doe jij op de automatische piloot, terwijl je tegelijkertijd met drie andere dingen bezig bent. Hoe bewust houd je dan in de gaten wat je precies uitvoert?

En hoe lekker is het dan als iemand anders je vriendelijk doch to the point teruggeeft wat het effect is van jouw performance?

Het idee is namelijk dat je dit ‘aanspreken op gedrag’ doet zodra je het opmerkt en niet eerst drie dagen van binnen gaat zitten borrelen tot je het helemaal zat bent – dan is het niet meer aanspreken op gedrag, maar iets heel anders geworden 😉

Om jouw rol als leidinggevende optimaal uit te voeren, zijn er wat ons betreft achtentwintig competenties van belang.
Ongeacht of je nou aan 500 mensen leiding geeft of aan 5 – de vaardigheden die je nodig hebt blijven hetzelfde.

Om die achtentwintig cruciale competenties nauwkeurig in kaart te brengen en waar nodig gericht te kunnen ontwikkelen, hebben we een aantal jaar geleden een online tool ontwikkeld: ManagingResult.

De tool analyseert op drie manieren (via een enquête, een zelfanalyse en een analyse door een ander) in welke mate ‘de deelnemer’ beschikt over de competenties die hij nodig heeft.
Zodra deze analyse afgerond is, volgt er een uitgebreide duiding. We kijken in dit gesprek niet alleen naar de cijfertjes in de analyse, maar vooral ook naar wat nodig is binnen de functie en omgeving.
Het resultaat van dit gesprek is dat de deelnemer zélf kiest aan welke competentie(s) hij als eerste wil gaan werken en op welke manier hij dat wil gaan doen.

Meer info over ManagingResult vind je hier.

<< volgende
alle artikelen
vorige >>

Abonneer je op onze wekelijkse tips voor leidinggevenden. 

“Dank voor de wederom heerlijke e-mail.”

“Ik geniet van elke mail die ik van jullie krijg.”

Wij werken samen met onder meer:

Op deze website worden er cookies gebruikt voor het analyseren en verbeteren van het gebruik van de website. Accepteer Cookies